20 april, förlossning Lovisa

Har jobbat hela veckan, sista dagen skulle vara 20 april. Då skulle det absolut sista på överlämningen ske. Jag skulle packa det allra sista i min låda. Mysa med mina elever och bara ha en bra fredag, en bra sista dag på jobbet.

Men så blev det inte.....

Satt uppe ganska länge och jobbade. Var vaken ovanligt länge. Men jag tänkte att jag skulle göra klart lite inför fredag så att jag kunde ta det lungt på dagen.
När klockan började närma sig 00.00 så släckte jag lampan och kröp ner i sängen. Försökte hitta nån ställning som skulle funka att somna i. Hade även en liten sötknopp som nästan låg på mig vilket försvårade att hitta en bra ställning. Men till slut så kändes det bra, slappnade av och det skulle bli väldigt skönt att sova. Ligger där och känner att nu hände nånting... jag ligger helt stilla och överväger om jag ska kliva upp eller ligga kvar i sängen. Men känner att jag måste kliva upp. Ställer mig upp brevid sängen och förstår då att det är vattnet som går. Jag försöker gå till toaletten så snabbt jag kan. sätter mig på toaletten och blir klarvaken och funderar på vad gör jag nu. Ropar på Jesper men får inget svar. Sitter och fnissar för mig själv över allt vatten. Med Leia gick aldrig vattnet.
Jag ringer förlossningen och säger som det är mitt vatten har gått men har inga värkar. Barnmorskan jag pratar med vill att vi kommer in så att de kan undersöka mig. Eftersom jag inte har några värkar kommer jag nog få åka hem säger barnmorskan.
Jag går in i sovrummet och väcker Jesper säger att vattnet har gått och han vänder sig om och fortsätter sova. Jag hade kanske väntat mig att han skulle flyga upp ur sängen och bli lika klarvaken som jag, eller flyga upp och vara helt yrvaken. Så jag skrattade lite åt honom och väckte honom igen. Nu klev han upp och började ta på sig kläder.
Jag ringer pappa som ska vara med Leia, men han svarar inte... (det visar sig senare att jag ringt fel nummer) så där lite yr ringer jag till Malin och Tesen och frågar om de kan komma. Ja självklart är svaret jag får. Lite lugnare i situationen börjar jag funderar på om allt är med i väskan, Jesper packar ner kameran och lite annat. Han plockar fram kläder till mig och vi väntar bara på Malin och Tesen. Skönt att ha människor runt sig som alltid finns där!! Tack för att ni finns!!!
Eftersom vattnet bara skvalar så sätter jag mig på toaletten och väntar. Efter en stund kommer Malin och Tesen, vi drar iväg mot sjukhuset och Malin och tesen bäddar ner sig i soffan. Vi kommer nog hem var det sista vi sa.

Vi parkerar nära ingången till sjukhuset och ringer på porttelefonen. Tror Jesper ringde tre gånger innan vi blev insläppta. Lite spöklikt att gå genom ett helt stilla sjukhus. Allt är stängt och inte en människa i korridoren. Det är väldigt långt att gå till hiss 2 tyckte jag.

Väl uppe blir vi insläppta och vi får komma in i en förlossningssal, tydligen var det full fart där (vilket aldrig märks). Fick snygga trosor och en stor binda och hoppade upp i sängen och på med ctg-kurvan. När jag precis lagt mig i sängen och bältet är på kommer första värken.

  

Vi börjar med att ligga där en halvtimme. Vi följde värkarna på skärmen och det var ca 6-10 min mellan varje. Vi blir liggande där över en timme och sedan kommer barnmorskan och säger att hon inte vill undersöka mig riktigt än och att vi kan ju stanna en timme för att se vart värkarna drar, om det blir mer intensivt eller om det avtar.

Vi går in i tvrummet, Jesper han somnar i soffan och jag börjar klocka värkarna. Det börjar med 6 minuter, minskar till 4 och tar sig ner på nästan två minuter. Efter varje värk var jag tvungen att gå på toaletten, tror det var nån som låg på urinblåsan...

Efter en timme går vi tillbaka in på rummet, på väg tillbaka till rummet kommer en barnmorska springades och säger att det är någon på väg mot akuten som föder i bilen, spännande ställe förlossningen. Ctg på och hon frågade hur värkarna kändes. Mer intensiva ont ända ner i benen. Hon beslutar sig för att undersöka och jag är öppen 5 cm. Så vi blir inskrivna 03.15. Jag får snabbt byta till sjukhuskläder. Lustgasen plockas fram 03.20, jag får precis en värk och hinner inte med att ta lust ont ont, ajaj....

 

Men sen höll jag lustgasen i ett säkert grepp och missade inte någon fler värk ;)
Märker runt omkring mig att barnmorskan börjar stöka med massa saker, sånt som ska användas under själva förlossningen.
03.35 är jag öppen 10 cm, galet fort alltså.
03.45 sätter krystvärkarna igång. Jag hör hur barnmorskan säger att "Bebisen är här innan 4", Jesper frågade om hon skojar. Jag tittar inte på klockan. Jag vill inte veta om det är 30 min eller 5 min, bara koncentrera mig på att föda.
03.56 Kommer lilla Lovisa till världen!

  

Jag är väldigt stolt över mig själv och hur jag tog mig genom förlossningen. Barnmorskan tyckte också att det gick otroligt bra och fort. Jag fick sy några stygn och det gick riktigt bra.

Kände mig riktigt pigg efter förlossningen. Vi fick in lite fika och vi skickade iväg mms på lilla damen. Lovisa tog bröstet som om hon aldrig gjort annat och somnade sedan i min famn.
Hon var 48cm lång och vägde 3240g. Jesper tog på första blöjan och kläder.

    

Jag tog en lång, varm och härlig dusch. Bytte kläder och sen somnade vi en stund hela familjen. Vid 8 tiden kom en ny barnmorska som jobbade på dagen, hon visade Jesper vart han kunde hämta frukost och hon sa att vid 10 tiden kommer barnläkaren börja gå runt. Så vi åt frukost ringde runt lite och sen åkte Jesper hem för att hämta babyskyddet. När klockan blev 10 började vi vänta och vänta och vänta........ när skulle barnläkaren komma??? Vi blev väldigt rastlösa och ville bara åka hem. Äntligen kommer han och undersökte Lovisa, allt såg bra ut. Sen skulle vi bara vänta på barnmorskan som skulle komma och ge oss tider för återbesök och annan information. så då började väntan igen... tydligen var det mycket på förlossningen och det är klart att hon måste vara där det är mest akut. Men oj vad rastlös man blir... Men tillslut fick vi äntligen åka hem.

Mycket skönt att komma hem. Jesper åkte iväg till förskolan för att hämta Leia.

   

 Stolt storasyster som vill hålla, pussas och mysa med lillasyster. Hon hjälper även till med blöjbytning och påklädning :)

En helt annan typ av förlossning blev det den här gången. Två helt fantastiska förlossningar har jag fått uppleva och jag har två underbara små tjejer och en helt fantastisk sambo. Jag har det verkligen bra!!

Puss och kram

Kommentarer
Postat av: Tesen

Fina familjen <3

2012-04-25 @ 20:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0